Agenda documentaires

Beatlemania

Beatlemania

Zaterdag 23 juli, 22.05 uur, NPO 3
In het eerste deel van de uitzending Beatlemania gaat Leo Blokhuis op zoek naar de muzikale wortels van de beatbands uit Groot Brittannië. Wat was er in die jaren gaande in Liverpool? Hebben The Beatles in hun eentje de weg naar het succes geplaveid of speelden daar ook andere bands een rol in? Hoe is het hun verder vergaan? Eric Burdon van The Animals, Mike Pender van The Searchers, leden van Procol Harum en The Merseybeats vertellen hun verhaal. Neil Sedaka verhaalt welke veranderingen Britse bands op de Amerikaanse popmuziek hadden. En David Crosby legt uit welke invloed The Beatles op zijn eigen carrière hebben gehad: popmuziek zou na The Beatles nooit meer hetzelfde zijn.

In het tweede deel van Beatlemania verschuift de aandacht naar het muzikale genie van The Beatles, met bijdragen van een keur aan Nederlandse popmuzikanten, onder wie Marike Jager, Bertolf, JB Meijers en Joël Bons (artistiek leider Nieuw Ensemble). Als fans van The Beatles leggen zij uit wat de Fab Four muzikaal zo bijzonder maakt.

Als hommage aan The Beatles nemen zij in een boerderij een eigenzinnige cover op van 'Norwegian Wood'.

Requiem voor Auschwitz - de film

Requiem voor Auschwitz - de film

Dinsdag 2 augustus, 22.08 uur  op NPO 2                 

In deze documentaire reflecteren Sinti en Roma van de derde generatie op het oorlogsverleden van hun opa’s en oma’s, dat regisseur Bob Entrop in 2007 optekende in de film Een stukje blauw in de lucht. De kleinkinderen weten weinig tot niets van die ervaringen, want over het verleden praten is taboe in de gemeenschap. 2 augustus is de internationale Roma Holocaust Memorial Day, de datum waarop in 1944 de paar duizend overgebleven Sinti en Roma in Auschwitz in één nacht werden vermoord.Componist Roger Moreno-Rathgeb schreef een ‘Requiem voor Auschwitz’. Met leden van het Nederlands Begeleidingsorkest brengt hij een bezoek aan het kamp, dat opnieuw en altijd weer diepe indruk maakt.

Het verhaal over Westerbork, de transporten van Roma en Sinti en die van zijn vader, moeder en broertje: kleindochter Rosan hoort het haar grote sterke opa voor het eerst vertellen, en hoe erg hij als jongetje zijn ouders miste. Zij kijkt juist terug op een mooie tijd met haar opa, die waarschijnlijk die dingen met zijn kleinkinderen heeft ingehaald die hij niet met zijn eigen ouders kon doen. Hoe het is om je familie kwijt te zijn, als enige over te blijven: Johnny en Felicia herinneren zich hoe oma gillend wakker werd als ze op de bank in slaap was gevallen. En dat zwijgen, het is de angst dat het altijd weer kan gebeuren en zij weer aan de beurt zouden zijn... Felicia bekent dat ook zij het lastig vindt om erover te praten. In geschiedenisboeken staat er toch ook maar weinig over Sinti en Roma. “Alsof het niks was…”

Roger Moreno brengt een emotioneel bezoek aan Berlijn. De Brandenburger Tor doet hem denken aan de Arbeit Macht Frei-poort van het kamp, en het Sinti en Roma-monument in Berlijn bestaat uit een vijver zoals die in Auschwitz waarin de as van alle vermoorde mensen werd gedumpt.  “Dat water is helemaal zwart, nu nog steeds.” In de Berliner Dom repeteert de Roma en Sinti Philharmoniker met het Joodse koor Synagogal Ensemble voor de uitvoering van zijn Requiem ter gelegenheid van 75 jaar bevrijding van Auschwitz. Juist dit koor en dit orkest samen is een belangrijke boodschap in deze tijden van opkomend rechts radicalisme. Moreno’s ouders, 88 en 90 jaar oud, horen het voor het eerst live. “Het doet bijna pijn.”

Regie: Bob Entrop
Productie: Entrop&De Zwart Films

Filmmaker Bob Entrop (75) viert dit jaar dat hij 50 jaar in het vak zit. Zijn filmografie omvat 365 films, (korte en lange) documentaires, speelfilms en tv series. Hij is met zestien films over Sinti en Roma als geen ander vertrouwd met de gemeenschap.