Top 6 geschiedenisdocent 2021 bekend

Geschiedenisdocent top 6

Zes toptalenten uit het voortgezet onderwijs zijn in het Rijksmuseum genomineerd voor de titel Geschiedenisdocent van het jaar. Een prijs die dit jaar voor de achtste keer wordt uitgereikt door de NTR, het Nationaal Archief en het Rijksmuseum. De winnaar van de titel Geschiedenisdocent 2021 wordt op zaterdag 13 november bekendgemaakt.

Juryvoorzitter Noraly Beyer: "De jury is blij te zien dat de deelnemers uit alle hoeken van het onderwijs komen. Dat is nog niet eerder voorgekomen. Excellente leraren uit het reguliere onderwijs, maar ook uit het speciaal en tweede kans onderwijs. Ondanks de verscheidenheid delen deze docenten allemaal dezelfde passie voor geschiedenis en dat combineren ze met een groot vakmanschap."

De selectie
Leden van de vakjury bezochten vijftien genomineerde docenten op hun school en woonden lessen bij. Dit leidde tot een shortlist van zes docenten. Uit deze shortlist wordt een top 3 samengesteld, waaruit de jury de beste Geschiedenisdocent van het jaar zal kiezen. De zoektocht naar de beste geschiedenisdocent begon in maart van dit jaar. Scholieren, directies en collega's droegen op verzoek van het Nationaal Archief, de NTR en het Rijksmuseum meer dan 100 docenten voor. De winnende docent zal een jaar lang de ambassadeur van het geschiedenisonderwijs zijn, neemt een lesvideo op én mag met de hele klas naar het Rijksmuseum. De top 3 wordt met hun leerlingen uitgenodigd in het Nationaal Archief in Den Haag.

De jury over de top 6

Maurits Harmsen – Minkema College, Woerden
Maurits geeft les op het vwo én vmbo. Hij maakt overtuigende vmbo geschiedenisclips met landelijk bereik. Maar voor zijn eigen leerlingen heeft hij vooral persoonlijke aandacht. Hij spreekt hun taal en sleept ze overtuigend het verleden in. Iedere les weer.

Ozan Karakoc – Pius College X, Almelo
Als het lukt om leerlingen die geen geschiedenisonderwijs krijgen te motiveren om dit vak als extra vak te kiezen en ook nog op een hoger niveau dan het niveau van de andere vakken, dan maak je indruk. Op alle fronten.

Marieke Knoben – Bonhoeffercollege, Castricum
Volgens haar leerlingen ademt Marieke geschiedenis. De jury ziet een enorm gedreven docent die de belevingswereld van haar leerlingen heel goed kent en waarbij ze haar excellente vakmanschap combineert met een enorme betrokkenheid bij elk individu.

Marco van Vemde – Linge College, Tiel
Zijn leerlingen roemen Marco’s inzet om iets extra’s voor hen te doen. Alvast voor later. Hij leert ze kritisch denken en essays schrijven. Hij weet veel en doet veel; voor alles en iedereen, voor de hele school. Een alleskunner.

Cora Verheijen – VSO Axiacollege, Amersfoort
Cora geeft les aan leerlingen die veel extra steun nodig hebben. Wat Cora in haar geschiedenisonderwijs bij deze leerlingen weet te bereiken dwingt bewondering af. Cora’s lessen zijn van uitzonderlijk hoog niveau en haar resultaten uitstekend.

Dirk- Jan van Zoest – Aventus Lyceum, Apeldoorn
Dirk Jan kiest voor ‘ tweede kans onderwijs’. Dat vraagt om maatwerken. Hij beschikt over een enorme kennis en over een groot palet aan werkvormen. Zijn leerlingen voelen zich veilig en gezien. Wat een talent.