Licht

Briljant, megalomaan en onuitvoerbaar: dit is slechts een greep uit de woorden die zijn gebruikt om de gigantische operacyclus LICHT, geschreven door componist Karlheinz Stockhausen, te beschrijven. Geen operagezelschap was ooit dapper (of onbezonnen) genoeg om het op de planken te brengen. Totdat een aantal Nederlandse pioniers besluit het onmogelijke mogelijk te maken. Tijdens het Holland Festival 2019 gaat een grote selectie van de operacyclus in wereldpremière, in een regie van Pierre Audi, met zo’n 500 uitvoerenden en 4 helicopters. Internationaal gelauwerd regisseur Oeke Hoogendijk reconstrueert het muzikale universum en het dramatische levensverhaal van de controversiële componist aan de hand van de totstandkoming van deze larger-than-life opera.

Stockhausen werkt 26 jaar aan het schrijven van LICHT, waarvan de uitvoering dagen duurt. Zijn magnum opus werd echter nooit uitgevoerd; productioneel te ingewikkeld, logistiek zo goed als onmogelijk en daarnaast domweg te duur. Geen operagezelschap waagde zich eraan. Tot De Nationale Opera, Holland Festival, het Koninklijk Conservatorium en de Stockhausen Foundation for Music besluiten om de uitdaging aan te gaan en de langste uitvoering van LICHT ooit op de planken te brengen. Hoogendijk is er vanaf het eerste moment bij en heeft het volledige productieproces gevolgd.

Stockhausen was een pionier op het gebied van elektronische muziek en liet ongekend veel sporen na in de muziekgeschiedenis. Hoogendijk maakt ons deelgenoot van zijn mystieke universum, waarin twee obsessies een rol speelden: zijn toewijding aan zijn werk en zijn eindeloze zoektocht naar liefde. Ze spreekt zijn kinderen en vier vrouwen waarmee Stockhausen zijn leven heeft gedeeld. Met twee van hen, Suzanne Stephens en Kathinka Pasveer, werkte en woonde Stockhausen de laatste periode van zijn leven samen. Als muzikaal en dramaturgisch adviseur (Stephens) en muzikaal leider (Pasveer) hebben beiden een leidende rol in de operacyclus. Zij bewaken Stockhausens erfgoed met verve, wat tot discussies leidt met Audi die het werk wil moderniseren en toegankelijk maken voor een nieuw publiek.

Zoals Stockhausen zijn eigen weg volgde bij het componeren van LICHT, zo wil ook Audi zijn stempel drukken op het meesterwerk. Voor de weduwen is deze productie een unieke kans om het werk van hun mentor, meester en geliefde eindelijk als cyclus uitgevoerd te zien. De druk op de productie is hoog, de belangen en ambities zijn groot. Steeds prangender wordt de vraag: wat wilde Stockhausen zelf zeggen met zijn epische meesterwerk?

Regie: Oeke Hoogendijk
Productie: Witfilm