Marianne de Soeten Geschiedenisleraar van het jaar

Geschiedenisleraar

Marianne de Soeten, docent geschiedenis aan het Lodenstein College in Barneveld, is in het Rijksmuseum uitgeroepen tot de beste Geschiedenisleraar van 2020. Ze is de winnaar van de zevende editie van de verkiezing Geschiedenisleraar van het jaar, georganiseerd door het Rijksmuseum in samenwerking met de NTR en het Nationaal Archief. Terwijl haar leerlingen via een online verbinding live meekeken, ontving ze de prijs uit handen van juryvoorzitter Noraly Beyer en historicus Maarten van Rossem.

Juryvoorzitter Noraly Beyer: De jury heef drie kandidaten geselecteerd die allen de titel verdienen, Koen Hubers – Cambium College, Zaltbommel, Jochem Kaaij – Regius College, Schagen en Marianne de Soeten – Lodenstein College, Barneveld; zelfs in deze uitzonderlijke omstandigheden, waarin ze behoorlijk beperkt worden bij het inrichten van actieve lessen. De liefde voor hun leerlingen en voor hun vak spat ervan af. Na de meesterproef en na een lang laatste beraad heeft de jury gekozen voor degene die geschiedenis heel dichtbij brengt.

Geschiedenis verbindt  

Het vertellen van verhalen heeft Marianne de Soeten van huis uit meegekregen. Zo had ze een oom die altijd prachtige verhalen kon vertellen. In haar geschiedenislessen wil ze leerlingen levenslessen meegeven, hun horizon verbreden en leerlingen kritisch en weerbaar maken.

De Soeten: Geschiedenis is voor mij een manier om grenzen tussen mensen te beslechten. 

Ambassadeur

De prijs houdt in dat Marianne een jaar lang de ambassadeur van het geschiedenisonderwijs is, ze samen met Schooltv een lesvideo maakt én met haar klas in het Rijksmuseum wordt uitgenodigd.

Zoektocht

De zoektocht naar de beste geschiedenisleraar begon in maart van dit jaar. Scholieren, directies en collega’s droegen meer dan honderd leraren voor. Een jury van prominente didactici en historici onder leiding van juryvoorzitter Noraly Beyer selecteerde uit de aanmeldingen tien leraren en bezocht hen op school. Deze bezoeken leverden een shortlist op van zes leraren van wie videoportretten zijn gemaakt. Uit deze shortlist is een top drie gekozen, uit wie de jury nu de beste geschiedenisleraar van het jaar heeft gekozen.