Hoe doet GroenLinks dat?

woensdag 8 maart 2017 | Speelduur: 3 minuten

GroenLinks doet dus blijkbaar iets goed. Via social media krijgen ze hele mensenmassa’s op de been. Ik ga langs op het campagnebureau in Utrecht om te horen hoe ze dat doen. Sybren, jij bent de baas van de digitale campagne...Ja. die GroenLinks voert. Die is bijzonder dit keer. Kun jij uitleggen wat er zo speciaal is? Ruim een derde van de mensen haalt z'n nieuws primair uit Facebook. Bijna iedereen zit dagelijks op Facebook en Twitter. Voor Trump en Wilders is dat de manier waarop ze het debat bepalen. Ze gaan niet meer zomaar met een krant in gesprek. Ze proberen het spel via Twitter te spelen. Deze campagne is zo bijzonder omdat wij daar vol op inzetten en goed begrijpen wat wij daar moeten doen. Nee, natuurlijk ga ik niet zingen. Jullie hebben ook een beeldvoerder. Klopt. En ik wist niet eens wat het was. Die kijkt naar: Wat voor beeld wil ik? Hoe vertel ik een verhaal rondom Jesse Klaver? Denk jij dat deze verkiezingen deels gewonnen worden op nieuwe media? Dat denk ik zeker, ja. Trump heeft de verkiezingen gewonnen eerst met Twitter...door niet het debat per se aan te gaan, maar steeds te framen zoals hij het wil, en de media volgen wel. En hij heeft het ook gewonnen met Facebook. Hij heeft met 150 miljoen dollar gericht geadvertised... niet om zichzelf te promoten, maar om Hillary Clinton kapot te maken. En wat doe je op Facebook allemaal? Facebook heeft sinds een jaar dat je vijf verschillende emoties kan aangeven onder een bericht. Je bent heel boos, verbluft of je raakt geëmotioneerd. Wij proberen dat soort waardes en emoties te pakken... en op basis daarvan een verhaal te maken over waar we voor staan. Een paar weken geleden hebben we een video online gezet waarbij Jesse Klaver in gesprek gaat met drie PVV-stemmers. Zo'n soort gesprek, die proberen we dan ook te adverteren, te pushen. Onder een bredere groep. Juist. Onder een bredere doelgroep in beeld te brengen. Doe effe normaal, man! Wij gaan Nederland veranderen.