Een kunstenaar, componist of performer die zijn (of haar) werk uitbrengt, streeft natuurlijk naar erkenning: hij of zij hoopt op aandacht en soms ook op regelrecht succes. Maar als het dan zover is (er is een publiek, media-aandacht en er is een prestatie van betekenis neergezet) volgt onvermijdelijk ook de bijbehorende druk van succes en presteren. Die druk wordt lang niet altijd als prettig ervaren: er zijn verwachtingen die moeten worden waargemaakt, zakelijke belangen, alwetende recensisten...

Hoe gaan kunstenaars hiermee om? Blijven ze bij hun zuivere, artistieke intenties, of laten ze ook de zakelijke kant meespelen? Welk idee hebben ze van hun publiek? Hoe groot is eigenlijk die invloed van producers, platenmaatschappijen en de media op het Idol, maar nog belangrijker: op het eindresultaat?

Over prestatiedrang en kwetsbare inspiratie in een artistiek niemandsland.
Gesprekken met komponisten, producers, mental coaches en spindoctors

Dit programma wordt gemaakt door Arno Peeters.

Playlist (Wordfile)

Playlist (pdf-file)

25 mei 2003: 21.30-24.00 uur, Radio 4.