Politici op Facebook, Twitter en Instagram

dinsdag 7 maart 2017 | Speelduur: 6 minuten

In campagnetijd willen lijsttrekkers zich zoveel mogelijk laten zien. Dus ook op socialmedia. Daar kunnen ze dag en nacht aan de knutsel. Op Facebook, Instagram. Twitter. Maar wat posten ze daar? In mijn camper stel ik mijn tablet en ter beschikking aan Sanne Kruikenmeier, universitair docent politieke communicatie. Dat zijn nog net geen 140 tekens. Hoe heeft het internet en alle sociale media die daarbij horen de politiek veranderd? Het heeft vooral de manier van campagne voeren veranderd. Je zag heel erg toen Obama verkozen werd dat de sociale media een grote rol zouden hebben gespeeld bij dat hij gekozen werd. Hij gebruikte het echt op een unieke manier. Heel interactief. En heel persoonlijk. Dat heeft Heel erg bijgedragen aan zijn succes. Je ziet heel duidelijk dat dat heel persoonlijke, toegankelijke...Politiek wordt een mens. In plaats van politiek. Obama ging zelfs zover dat hij playlists aanmaakte in Spotify. M-hm. Het was een soort van marketing-mix. Het is een manier van combineren van verschillende platforms om zo sterk mogelijk dat beeld naar buiten te zetten. Je kunt verschillende doelgroepen gebruiken met sociale media. Op Instagram zitten veel meer jongeren. Net als Snapchat. Maar op Twitter zitten veel meer... Nieuwsmakers? Ja. Opinieleiders. Dus dat is toch anders. Ja. Dus een goede politicus gebruikt het allemaal. En is dat iets wat Nederlandse politici al druk overnemen? Dus dat Nederlandse politici hun privéleven onderdeel van die social media-campagne maken? Het is natuurlijk altijd zo met media en programma's... Het is natuurlijk altijd een politicus. Maar het lijkt erop dat op sociale media steeds meer focus ligt op de individuele politicus. We kijken naar het Instagram-account van Alexander Pechtold. Ja. Volgens mij een voorbeeld van een politicus die goed weet hoe je sociale media gebruikt. We zien hem hier heerlijk in een houthakkershemd. Spierballen...Daar is eigenlijk niks politieks aan. Toch zullen mensen dit als aantrekkelijk zien. Want het is een politicus en hij maakt het persoonlijk. Dus dat menselijke weer. Ja, want Alexander Pechtold hakt hout en loopt door het bos. De kiezer vindt het fijn om voortdurend bevestigd te krijgen dat politici net mensen zijn. Hahaha! Dat blijkt te werken. Die communicatiestrategie... dat is een communicatiestrategie die goed werkt. Het lijkt erop dat ook op sociale media steeds meer focus komt op die individuele politicus, in plaats van de partij. Politici vinden het ook wel prettig om op sociale media te zitten, het is heel directe communicatie. Vroeger had je altijd communicatie via televisie, kranten. Dat is heel erg eenrichtingsverkeer. De journalist dus. De politicus kan nu de journalist omzeilen. Ik geloof dat Geert Wilders nooit reageert op vragen. En Trump ook niet. Maar werkt het dan? Want ze hebben wel een ontzettende schare aanhangers. Dus blijkbaar wordt ze dat vergeven. Of hoe moet ik dat zien? Wat Wilders en Trump goed kunnen, is veel aandacht genereren op Twitter. Dat wordt overgenomen door journalisten en dan is het bereik veel groter. Zij weten op die manier aandacht te genereren. Zou ik kunnen zeggen dat het een soort persconferenties in 140 tekens zijn? Precies dat. Je bent eigenaar van de boodschap. Dus je gebruikt het om de echte impact op precies hun manier te bereiken? Ja, precies. WILDERS: We zijn de leugens van Rutte meer dan zat. 1000 euro, referendum, Griekenland. Als dat zo effectief is: Waarom doet niet iedereen het? Wilders is niet heel veel aanwezig in andere media. Hij is moeilijk te bereiken in interviews. Ik snap ook wel dat journalisten dan op zoek zijn naar die informatie. Twitter is heel kort en krachtig. Die berichten zijn daardoor ook makkelijk over te nemen. Het Twitter-account van Sybrand Buma, de voorman van het CDA. Daar zie je, los van wat hij post, zijn bio op Twitter: Hij is allereerst de politicus, de fractievoorzitter van het CDA. Maar daarnaast is hij getrouwd en heeft hij kinderen. Hij is vader van twee. Wielerliefhebber en schaatsfan. Een typisch voorbeeld van personalisatie. Uiteindelijk moet het gaan om de politieke inhoud. Het moet wel over politiek gaan, over echt iets echts. We zien dus ook wel... Van wie moet dat? Van de kiezers? Ja, dat het in elk geval een combinatie is. Die communicatiestrategie dat persoonlijke gebruiken om die politieke berichten te brengen. Het is heel erg veel veranderd. Er wordt vaak gesuggereerd dat sociale media een heel grote rol spelen tijdens verkiezingen. Toch weten we uit onderzoek dat de traditionele media, tv met name een veel grotere rol spelen dan sociale media. Dus ja, sociale media hebben een rol. Maar die rol is nog steeds klein vergeleken met traditionele media.