Meer informatie

Binnen alle stromingen van het Hindoeïsme in Nederland, zowel de conservatieve als de liberale, is sprake van een vernieuwingsbeweging. Nederlandse hindoes zijn steeds kritischer en veeleisender. Men verwacht van pandits (hindoe geestelijken) meer duiding en (spirituele) uitleg over de rituelen en niet enkel het in onbegrijpelijke taal afdraaien van rituelen. Hoe ga je als pandit om met de behoefte vanuit de gemeenschap om belangrijke thema’s zoals de dood, euthanasie, huwelijk, echtscheiding en homohuwelijk binnen het geloof eigentijdser te benaderen? Dit tweeluik volgt hindoe geestelijken die vernieuwend bezig zijn in hun werk en die hun nek uitsteken om verandering te brengen in de starre regels van de gevestigde orde.

Presentator Narsingh Balwantsingh duikt in de wereld van jonge Nederlandse pandits en onderzoekt: hoe gaan zij om met de veranderende samenleving en de steeds kritischere wordende (jonge generatie) hindoes? Hoe proberen ze de rituelen aan te passen aan de moderne Nederlandse samenleving? Hoe wordt je eigenlijk pandit in Nederland? Zijn er grote verschillen tussen jonge en oudere pandits? Kun je als vrouw pandit worden? Of als niet-Brahmaan? Narsingh zoekt ook de traditionele, meer conservatieve pandits op. Hoe kijken zij aan tegen de vernieuwingsdrang van jonge pandits? En hij praat met hindoes die pandits inhuren bij belangrijke levensmomenten. Hoe kijken zij aan tegen de pandits? Aan welke eisen moeten ze volgens hen voldoen? Aan de hand van concrete casussen (de uitvoering van rituelen bij geboorte, huwelijk, dood), worden de dilemma’s waarmee (jonge) pandits worstelen in beeld gebracht.

Een pandit is een hindoe geestelijke die een groot deel van de hindoegeschriften (de Veda’s) van buiten kent. (Het woord ‘pandit’ is afkomstig uit het Sanskriet en betekent ‘geleerd’ of ‘geletterd’). Pandits worden ingehuurd om vedische gezangen voor te dragen bij de vele Hindoeïstische rituelen rond geboorte, huwelijk, crematie etc. Maar hun rol is breder dan alleen het uitoefenen van praktische rituelen. Van hen wordt ook verlangd dat zij kennis en inzicht hebben in maatschappelijke en sociale onderwerpen, die zij vanuit religieus perspectief benaderen. Hindoeïstische gezinnen hebben vaak een eigen ‘huispandit’. Als er rituelen moeten worden uitgevoerd, als er problemen zijn binnen het gezin, of als er advies nodig is, schakelt het gezinshoofd de huispandit in. Pandits worden gezien als wijze mannen die families helpen om aan moeilijke of mooie momenten in het leven een religieuze betekenis te geven.

Regie: Tatjana Mirkovic