In het tweeluik Ilgun en Uslu, NederTurken onderzoeken Ismail Ilgun (presentatie) en Meral Uslu (regie) de wereld van Turkse Nederlanders. Dat doen ze vanuit denk- en wereldbeelden die in veel opzichten lijnrecht tegenover elkaar staan. Ismail is een zeer gelovige moslim voor wie Turkije alles is. Meral is een liberale feministe met een uitgesproken kosmopolitische inslag. De positie en emancipatie van vrouwen, een terugkerend thema in het tweeluik, is een onderwerp dat gevoelig ligt binnen de Turks Nederlandse gemeenschap. Ook tussen Meral en Ismail zorgt het voor een spanningsveld. Heeft de confrontatie met de eigen opvattingen en die van de ander invloed op het wereldbeeld dat Ismail en Meral hebben? 

Deel 1: Turks Nederland volgens Ismail - 7 november, 17.40 uur, NPO 2
In het eerste deel van Ilgun en Uslu, NederTurken betreedt Meral Uslu (’62), gerenommeerd film- en programmamaker, de wereld van Ismail Ilgun (’97). Ismail is geboren en getogen in Nederland maar ziet zichzelf voornamelijk als Turks. Net zoals veel andere jongeren in de Zaanse wijk Poelenburg.

Ismail kreeg in 2016 landelijke bekendheid als de ‘treitervlogger’ die Youtube-video’s maakte over hangjongeren. Inmiddels heeft zijn YouTube kanaal meer dan twee honderd duizend volgers. Zijn vlogs waarin hij regelmatig omstreden figuren aan het woord laat, zorgen nog altijd voor commotie. Jongeren op straat zien Ismail als een Turkse held en voorbeeld terwijl de bekende liberale Turken niet met hem in gesprek willen.

Meral praat met de moeder van Ismail, maar gaat ook mee naar moskee annex koranschool waar hij zich sinds een paar jaar intensiever in de islam verdiept. Hier krijgen jongens en meisjes gescheiden onderwijs. Is de tolerantie van Meral tegen dit soort ideeën bestand?

Deel 2: Turks Nederland volgens Meral - 14 november, 17.40 uur, NPO 2
In deel twee wordt Ismail door Meral uit zijn comfort zone gehaald. Zij neemt hem mee naar Seyran Ates, een Turks-Duitse vrouw die in Berlijn de liberaalste moskee van Europa leidt. Mannen en vrouwen bidden er naast elkaar; en het meisje waar Ismail na het vrijdagmiddaggebed mee aan de praat raakt, blijkt bij nader inzien niet alleen een meisje te zijn.

In Nederland gaan Ismail en Meral op bezoek bij acteur Ferhat Kaplan, die met Ismail in gesprek gaat over toxische Turkse mannelijkheid. Ontmoetingen met een drietal geëmancipeerde vrouwen - gezinscoach Yeter Akin, theatervrouw Aysegül Karaca en cabaretière Nilgun Yerli - zorgen ervoor dat het fundament onder Ismails wereldbeeld steeds verder verschuift. Is er meer mogelijk – en toegestaan – dan hij heeft aangenomen?