Top 3 Geschiedenisleraar 2016 bekend

rijksmuseum

Drie docenten zijn genomineerd voor de titel Geschiedenisleraar 2016, de verkiezing van beste geschiedenisleraar 2016 uit het Nederlandse voortgezet onderwijs. Voorafgaand aan de Nacht van de Geschiedenis op 29 oktober in het Rijksmuseum wordt de winnaar bekend gemaakt. De vakjury onder leiding van schrijfster Nelleke Noordervliet selecteerde de top drie na een enerverend beraad over de shortlist van 10 kandidaten.

De genomineerden zijn:
Fenneke Reinders, docent aan De Lindenborg, Leek
Liesbeth Dirks, docent aan het Schoonhovens College
Karst van der Velde, docent aan het Hondsrug College 'De Marke', Emmen

Juryvoorzitter Nelleke Noordervliet: "Ze zijn jagers/verzamelaars in het verre verleden, propagandisten voor de wapenindustrie, Tweede-Kamerleden die over Algemeen Kiesrecht moeten beslissen of Verworpenen der Aarde: op alle mogelijke manieren laten geschiedenisleraren hun leerlingen het verleden ervaren en verbinden met het heden. En dat zijn ook de kwaliteiten van deze drie topdocenten."

De verkiezing
De NTR en het Rijksmuseum organiseren de verkiezing van de beste geschiedenisleraar dit jaar voor de derde keer. Schoolbesturen, collega-docenten én leerlingen konden hun geschiedenisleraar als kandidaat aanmelden. Een jury van prominente didactici en historici onder leiding van juryvoorzitter Nelleke Noordervliet selecteerde uit de aanmeldingen 20 docenten en bezocht hen op school. Deze bezoeken leverden een shortlist op van 10 docenten waarvan videoportretten werden gemaakt. Uit deze shortlist werden de drie genomineerden gekozen.

Prijsuitreiking voorafgaand aan de Nacht van de Geschiedenis
De winnaar wordt bekend gemaakt op zaterdag 29 oktober, voorafgaand aan de Nacht van de Geschiedenis in het Rijksmuseum in het bijzijn van de leerlingen van de genomineerden.

Achtergrond
Goed geschiedenisonderwijs gaat om het ontwikkelen van een historisch besef en om het kritisch leren leggen van verbanden tussen heden en verleden. Een goede geschiedenisleraar is daarom een docent die leerlingen uitdaagt met lessen waarin zij leren historische zaken in een context te plaatsen. De NTR als educatieve omroep en het Rijksmuseum als cultureel-historisch instituut onderschrijven het belang van goed geschiedenisonderwijs en de cruciale rol die de geschiedenisleraar daarin vervult. Vandaar hun gezamenlijk initiatief tot de verkiezing.

Meer op de site van de Geschiedenisleraar van het jaar

Meer nieuws