De macht van het medium

zaterdag 24 september 2016 | Speelduur: 45 minuten

Het gaat het over de macht van het medium. De politiek en de (radio)omroepen van 65 jaar geleden zaten niet echt op de komst van televisie te wachten, maar het grote Philips wist de start in 1951 door te drukken. Vervolgens werd televisie zelf een machtig medium dat doordrong in bijna iedere huiskamer en het denken, doen en laten van Nederlanders ingrijpend veranderde. In 1963 werd de macht van televisie indrukwekkend bewezen met de 24-uurs liefdadigheidsactie Open het dorp. In de jaren die volgden zouden nog veel inzamelingsacties georganiseerd worden, soms met groot succes, soms met tegenvallend resultaat. De combinatie van goed-doen en prijsje-winnen bepaalde het succes van de Postcodeloterij, die groot kon worden door de slimme en grootschalige inzet van televisie. De televisie wist wel raad met thema's als misdaad en medische zaken, maar de aandacht voor cultuur en literatuur was toch altijd minder. Satire zette verhoudingen op scherp en bij de dood van sterren bleek het medium heel geschikt voor gezamenlijk rouwen. Aan het woord komen o.a. Pamala Wiepking (universitair docent filantropie), Ria Bremer en Adriaan van Dis.